p  o  l  e  c  a  m   ↴




Bydgoszcz szwędająco część 1

Bydgoszcz - miasto które leżało na drodze powrotu do domu. Skoro po drodze to czemuż nie zatrzymać się na chwile i zobaczyć jakie ono jest w okolicach starego miasta i Wenecji Bydgoskiej. Stare miasto - trochę mnie rozczarowało może dlatego że jest w remoncie rynek, bo przeplata się w nim trochę starego i nowego na wzór starego ale raczej większej części to nie wychodzi? Wenecja Bydgoska? Fajne miejsce ale i tu w jednym miejscu się rozczarowałem - to śluza trapezowa - w większości zasypana. Szkoda że nie zadbano by wyglądała tak jak kiedyś w całości. Ale żeby nie było - było fajnie, szczególnie właśnie "Wenecja"







  

  

Śluza Miejska – śluza na rzece Brdzie w Bydgoszczy. Stanowi jedną z budowli hydrotechnicznych Hydrowęzła Bydgoszcz zarządzanego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Jest to również śluza nr 2 międzynarodowej drogi wodnej E70 Wisła-Odra. ... Pierwotna śluza drewniana została zbudowana w tym miejscu wraz z oddaniem do użytku Kanału Bydgoskiego w 1774 roku. Później była wielokrotnie przebudowywana z powodu trudnych warunków geotechnicznych oraz ograniczonej trwałości materiału z jakiego była zbudowana[1]. W 1788 śluza zawaliła się, wobec czego w następnych latach przeprowadzano doraźne prace naprawcze, w celu umożliwienia transportu wodnego. W 1790 rozpoczęto budowę z cegły i kamienia, jednak ostatecznie wobec trudności wykonawczych w dwa lata później oddano do użytku ponownie śluzę zbudowaną z drewna. Ta konstrukcja zawaliła się w 1803 roku. Śluzę odbudowano ponownie dwa lata później znowu z użyciem nietrwałego drewna. W następnych latach śluzę wielokrotnie modernizowano i naprawiano. W 1882 po licznych awariach i osunięciach rozpoczęto wznoszenie obok murowanej śluzy o nietypowym kształcie trapezowym, którą oddano do użytku w 1884. Kolejna konstrukcja, która dotrwała do dzisiaj, powstała na zachód od śluzy w latach 1908-1912, a do użytku oddano ją w 1915 roku wraz z nowym odcinkiem Kanału Bydgoskiego dostosowanym do transportu 400-tonowych barek[2]. W 1915 roku zasypano starą śluzę trapezową, której kamienne oblicowanie jest widoczne dzisiaj u zbiegu ul. Marcinkowskiego. W 2014 roku z okazji 240-lecia istnienia Kanału Bydgoskiego, w ramach projektu przebudowy bulwarów nad Brdą ściany i komorę dawnej śluzy wyeksponowano w celach edukacyjno-historycznych. Nieopodal urządzono plac zabaw dla dzieci oraz uruchomiono fontannę. ... więcej na pl.wikipedia.org










  

  




  



I tu zakończę część pierwszą szwędania się po Bydgoszczy.

Reply to this post

Prześlij komentarz

Tu zaglądam




Free counters!